70 88 77 582 w 34
wiślij sms o tresci WNIOSEK na 7393 (3.69 zł za sms)

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica? Żelazo jest czynnikiem, który w układzie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Pamiętamy o jego podaż w zbilansowanej diecie, nie dziwimy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Wyraża się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli sytuacje tego elementu, dzielą się między sobą, a brak równowagi między nimi może doprowadzić do niedoborów. Kiedy je rozpoznać i czy któryś z obecnych gatunków jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Pojęcie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ostatni temat, należy spożywać produkty zawierające dużą liczbę żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i zależy od rodzaju żelaza, z którym przechodzimy do wykonywania. Aby zadbać o dobry stan tej podstawy we natury, należy nie tylko dobrze przygotowywać posiłki, ale też wchodzić w nich produkty zwiększające przyswajalność żelaza. Przylegają do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, którą można jeszcze dawać w sytuacji odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i zobacz, w jaki styl uniknąć niedoborów, które w konsekwencji kierują do niebezpiecznej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak szybko odróżnić produkty drogie w żelazo hemowe od źródeł żelaza niehemowego? Rozwiązanie siedzi w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy nastąpić w mięsie również zagranicznych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w obecnym w morzu mięsie czy owocach morza. Warto natomiast mieć, że mięso wołowe może wywoływać blisko 45% żelaza hemowego, chociaż jego zmieniana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z ostatniego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane lepiej niż niehemowe, więc jeśli nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, znacznie w środowisku witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, więc „bez krwi”, to żelazo czerpiące ze źródeł roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszelkiego typie strączki, takie jak fasola czy soczewica, a także buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego gatunku są także zioła, w ostatnim bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy cierpieć na pomocy, że przyswajalność żelaza z artykułów roślinnych jest niska (1-5%). Aby zwiększyć nadzieję na ciekawsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy oraz herbaty, a także sięgać po artykuły o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

0 0 votes
Daj ocenę

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments